Historical-Cultural Heritage as a development factor of tourism at local level: Oliveira do Hospital
Abstract
The study aims to interpret the importance of the historical and cultural heritage on political and strategy of tourism development at local level, in this case applied to the municipality of Oliveira do Hospital. There exists a vast and diverse heritage, which has been preserved, so we consider suitable their valorization and promotion through the assumption of the product cultural and landscape touring as the anchor factor of tourism development for this municipality. It has been developed an active policy in the field of preservation of culture and heritage valorization, but it may strengthen this public action to reconcile this tourism attraction offer with the entertainment activities and consequently the promotion of tourist attractiveness of the territory of the municipality in a period in which the accommodation capacity installed is greatly increased due to the opening of new tourist accommodation units.
References
›› Brandão, F., Costa, C. (2008). Novas dinâmicas e novas formas de gestão para o sector do turismo ao nível local: o caso da criação de Observatórios Regionais de Turismo. In: Cavaco, C. (ed.) Turismo, Inovação e Desenvolvimento - Atas do I Seminário Turismo e Planeamento do Território. Lisboa: Centro de Estudos Geográficos, Universidade de Lisboa, 255-280.
›› Carbone, F., Oosterbeek, L., Costa, C. (2013). Paideia approach for heritage management. The tourist enhancement of archaeological heritage on behalf of local communities. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(2), 285-295.
›› Carbone, F. (2011). Turismo, Arqueologia e Desenvolvimento. Gestão de Áreas Arqueológicas com fins Turísticos. O caso de Conimbriga, Revista Turismo e Desenvolvimento, 15, 103-115.
›› Carvalho, C., Sardo, A. (2015). O Património Rural como Recurso Propulsor do Desenvolvimento
Turístico Local Proposta de Criação do Ecomuseu da Cordinha. Inovação, Gestão e Educação em Turismo e Hotelaria: Investigação Aplicada, Coleção Politécnico da Guarda, V.13, 83-91.
›› Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (2002). Marketing Places – Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. New York: Free Press.
›› MEI (2006). Plano Estratégico Nacional do Turismo. Lisboa: Ministério da Economia e Inovação.
›› Pérez, X. P. (2009). Turismo Cultural. Uma visão antropológica, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, IV. Serie.
›› Queirós et al. (2008). Roteiro do Património Natural e Cultural da Serra da Estrela. Edição bilingue Português-Espanhol da Liga de Amigos. CCDRC. 81-87.
›› Salgado, M. A. B., Martins, J. A. S. V., Ramos, E. M. C. V. (2015). Desenvolvimento de “novos” produtos turísticos no vale do Alva: turismo industrial, Inovação, Gestão e Educação em Turismo e Hotelaria: Investigação Aplicada, Coleção Politécnico da Guarda, V.13, 83-91.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Original papers accepted for publication are editorial property of Superavit. Any reproduction, full or partial, can only be made after written authorization by the Editor, and require reference to Superavit.